Świąteczne wypieki – piernik i ciasto makowe z bakaliami.

Zapach świąt unosi się w powietrzu.

Święta Bożego Narodzenia pachną moimi ulubionymi
przyprawami korzennymi. W powietrzu unosi się aromat cynamonu,
imbiru, goździków, gałki muszkatołowej, kardamonu... Dlatego piernik
to obowiązkowa słodkość na świątecznym stole. Dla urozmaicenia
proponuję jeszcze ciasto makowe z bakaliami i orzechami,
które idealnie wpisuje się w smak tych świąt. 



Rozpoczęłam już pierwszą turę świątecznych wypieków.
Gdyby ktoś chciał wypróbować ich smaków,
poniżej zamieszczam przepisy.

Piernik


Mój ulubiony przepis, który towarzyszy mi od ok. 20 lat.
Zawsze się udaje i smakuje wyjątkowo, bo piekę go
wyłączne w okresie świąteczno-noworocznym. 


Można go upiec bez dodatków, z rodzynkami lub z orzechami
włoskimi – taką wersję preferuję. Do polewy używam czekolady,
którą rozpuszczam na gorąco w rondelku z małą ilością mleka.



Do wypieku użyłam różnych form i z tej pierwszej tury:
keksówka poszła ze mną do pracy, choineczkę podarowałam
jednej dobrej duszyczce, a piernik z formy z kominkiem
ku uciesze domowników, pozostał w domu. 





Kolejna tura wypieków w poniedziałek, bo nie wszyscy jeszcze
zostali obdarowani… oraz, by poczęstować w święta miłych gości :-)




Składniki: 

  • Mąka                                               0,5 kg
  • Miód                                                1 szklanka
  • Margaryna                                      1 kostka
  • Cukier                                              1 szklanka
  • Mleko                                               1 szklanka
  • Jaja                                                  4 sztuki
  • Przyprawa do piernika                  1 opakowanie
  • Cynamon                                         1 łyżka
  • Kakao ciemne                                 2 łyżki
  • Soda                                                 2 łyżeczki
  • Czekolada                                        2 tabliczki (gorzka lub słodka wg upodobań)
  • Orzechy włoskie                              wg uznania
Wykonanie: 

  1. Mleko, margarynę i cukier dobrze rozgrzać na ogniu.
  2. Zalać tym mąkę i dobrze rozmieszać na gładką masę (używam miksera).
  3. Miód i przyprawy (bez sody) również dobrze rozgrzać na ogniu (nie gotować).
  4. Wlać do poprzedniej masy, dobrze wymieszać (ja miksuję), pozostawić do wystygnięcia.
  5. Do ostudzonej masy dodawać po jednym, całym jajku i zmiksować.
  6. Sodę rozpuścić w małej ilości mleka i wlać do ucieranej masy.
  7. Wylać na 2 keksówki, obficie posypać orzechami włoskimi i piec (bez termoobiegu, tylko góra –
    dół) w rozgrzanym piekarniku ok. 50 minut w temperaturze 180°C. Można użyć innych form.
    Ważne jest, aby wylać ciasto do połowy blachy, ponieważ podwaja swoją objętość.

Ciasto makowe z bakaliami i orzechami 


Pyszne ciasto świąteczne na bazie mąki pełnoziarnistej.
Bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. Pełne smakowitych
dodatków, które możecie komponować wg własnych upodobań.

Składniki: 

  • Pełnoziarnista mąka orkiszowa                            1,5 szklanki (po 250 ml)
  • Mak                                                                             0,5 szklanki (125 ml)
  • Cukier                                                                          0,5 szklanki (125 ml)
  • Soda                                                                             1 łyżeczka
  • Proszek do pieczenia                                                1 łyżeczka
  • Mleko                                                                           1 szklanka
  • Ocet                                                                              1 łyżka
  • Olej                                                                                szklanki
  • Cynamon                                                                      1 łyżka
  • Jabłko                                                                           1 duże
  • Żurawina suszona                                                       0,5 szklanki
  • Morela suszona                                                           0,5 szklanki
  • Orzechy laskowe                                                         0,5 szklanki
  • Orzechy włoskie                                                           0,5 szklanki
  • Skórka kandyzowana z pomarańczy                        1 opakowanie

Wykonanie: 


  1. Do jednej miski wsypać suche składniki: mąkę, mak, cukier, cynamon, sodę i proszek do pieczenia.
  2. Do drugiej miski wlać mleko, ocet i olej.
  3. Mokre składniki zmieszać z suchymi. Dodać jabłko, bakalie i orzechy.
  4. Wszystko dokładnie wymieszać i przełożyć do natłuszczonej formy (tortownica ok. 26 cm).
  5. Piec ok. 50 minut w piekarniku rozgrzanym do 190°C (do suchego patyczka).
  6. Przed podaniem można polukrować lub posypać cukrem pudrem.



Domowe wypieki mają dla mnie tę wyjątkowość,
że
 po pierwsze wypełniają cudownym zapachem cały dom,
a po
 drugie uwalniają od bardzo długiego wyczekiwania 
w gigantycznej kolejce do dobrej cukierni.
W domowych specjałach tkwi moc !!!



Przesyłam pozdrowienia przyprawione
szczyptą świątecznego aromatu.

Anita

Komentarze

  1. Jaka szkoda, że wirtualnie nie można poczuć zapachu tych wspaniałych wypieków. Przepis na piernik zapisałam, pewnie może na Nowy Rok. A teraz życzę Ci wspaniałych chwil, radości w te świąteczne dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety Olu w wirtualnym świecie wyłącznie zmysł wzroku bombardowany jest ogromem bodźców, zwłaszcza w tym przedświątecznym okresie. Dlatego właśnie pierwszą turę wypieków rozpoczęłam tak wcześnie. Po pierwsze dla cudownego zapachu w domu, po drugie, by obdarować bliskich, po trzecie wreszcie - oba ciasta mają tę zaletę, że mogą dłużej poleżeć.
      Mam nadzieję, że piernik przypadnie Ci do gustu.
      Dziękuję za życzenia :-) Tobie Olu przesyłam wszystko, co najlepsze na ten ostatni weekend Adwentu oraz czas oczekiwania na Boże Narodzenie.

      Usuń
  2. Ale pięknie sie prezentują. A smakuje pewnie tak samo dobrze jak wygladają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Agatko! Nieskromnie, mogę tylko potwierdzić, że oba ciasta są bardzo smaczne. Dlatego zamieściłam przepisy, gdyby ktoś skusił się je upiec. Są bardzo proste w wykonaniu.
      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  3. Same pyszności u Ciebie:-)) Ja mam problem z podjęciem decyzji co upiec na święta. Nie chcę za dużo piec by potem wszystko nie zostało. Pewnie w poniedziałek wezmę się za wypieki;-)
    Przyjemności i miłych przygotowań do świąt:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oba ciasta są dla mnie idealną kompozycją smakową na te wyjątkowe święta, ale nie dziwię się Moja Droga, że masz dylemat. Podziwiam Twój talent do wypieków, który daje szeroki wachlarz możliwości. Ważne jest jednak to, o czym wspomniałaś, aby nie przesadzić z nadmiarem.
      Wygląda na to, że obie będziemy w poniedziałek rozgrzewać piekarniki do czerwoności.
      Życzę Ci Anitko wszystkiego dobrego na ten radosny przedświąteczny czas :-)

      Usuń
  4. Wyglądają pięknie, pewnie też świetnie smakują tylko czemu przez internet nie można przesyłać zapachów? Na szczęście, żona też piecze różne ciasta więc mam zapach domowy :) Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia i miłe słowa. Zapewniam, że oba ciasta smakują wyjątkowo – świątecznie. Internet w kwestii zapachów jest kompletnie ułomny, za to zmysł wzroku bombardowany jest olbrzymią dawką bodźców. To z kolei może być fantastyczną inspiracją …
      Wasze Święta niech będą piękne, radosne, rodzinne i ubrane w cudowny zapach domowych wypieków. Wszystkiego najlepszego !!!

      Usuń
  5. Już wczoraj kilka razy wpadałam do Ciebie i podziwiałam oba ciasta. Piernik i makowiec wyglądają niezwykle smakowicie. W obecnym czasie cudowne zapachy wypełniają cały dom za sprawą cynamonu, goździków, gwiazdek anyżu, skórki pomarańczy... Mój Eryk uwielbia pierniczki, pierniki i w poniedziałek też wezmę się za wypieki.
    Droga Anito, życzę Ci cudownych przedświątecznych chwil:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, mogę tylko potwierdzić, że są to ciasta godne tych najpiękniejszych Świąt. Dzięki użytym przyprawom, upajający zapach roznosi się po domu. Dlatego pierwszą turę wypieków mam już za sobą. W poniedziałek gdy będę piekła ponownie, będziesz w moich ciepłych myślach.
      Życzę Ci więc udanych wypieków i spokojnego, ale radosnego czasu oczekiwania na Boże Narodzenie.

      Usuń
    2. Zgadzam się z Tobą!!!! Przepis jest świetny!!! Dzisiaj przed południem upiekłam jedną blaszkę piernika wg Twojego przepisu. TO PRAWDZIWA PYSZNOŚĆ!!!! Podzieliłam go na trzy części. Jedną część zostawiłam dla nas.
      Przed południem poszłam odwiedzić dwie samotne, starsze panie i każdej ofiarowałam świąteczną paczuszkę m.in. z piernikiem. Jego cudowny zapach unosił się w powietrzu, skuszone nim od razu zjadły po kawałeczku i stwierdziły, że jest przepyszny.
      I muszę Ci się przyznać, że zrobiło mi się bardzo głupio, że tak mało im ofiarowałam. Jutro upiekę dodatkową blaszkę i zaniosę im po połówce. Hmm, tak niewiele trzeba, żeby sprawić komuś odrobinę radości.
      Droga Anito, życzę Ci cudownych przedświątecznych dni i radosnego oczekiwania na powtórne przyjście Pana.

      Usuń
    3. Droga Łucjo!
      Nie spodziewałam się, że KTOŚ skorzysta z moich przepisów. Zamieściłam je bardziej z tą intencją, że skoro zachwalam smak obu ciast, to należy również podzielić się recepturą. Bardzo się cieszę, że odważyłaś się spróbować i że piernik smakował. Podobnie jak Ty piekę go i chętnie obdarowuję nim bliskich. Tak miło robi się na sercu, gdy tak niewielki gest może przynieść KOMUŚ innemu radość.
      Dziękuję za te miłe słowa. Sprawiłaś mi Łucjo tyle radości :-)
      Wszystkiego najlepszego dla Ciebie Kochana i Twoich najbliższych.

      Usuń
  6. Ależ smakowicie wyglądają!! Choć mnie nie ciągnie do słodkiego, to łyżeczkę bym skubnęła ;))

    Jak będę robić ciasto marchewkowe - musowo na święta! Zamiast piernika!

    Buziaki :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madziu ten świąteczny czas to kulinarny raj dla takiego łasucha jak ja, za to później,
      będę musiała mocno pracować na fitnessie. Ale dla tych smakowitych ciast warto...
      Super, że masz alternatywę mniej kaloryczną w postaci ciasta marchewkowego.
      Uściski :-)

      Usuń
  7. I liked your recipes Anita. And I love pastries as well :-)
    Yours look wonderful!
    I WISH YOU AND YOURS
    A VERY MERRY CHRISTMAS
    FULL OF JOY AND HAPPINESS
    BLESSINGS,
    KISSES,
    HUGS

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Nadezda! Thank you so much!
      May Christmas spread peace and love in your lives. Wishing you to enjoy the simple pleasures of this special time.
      Hugs and kisses !

      Usuń
  8. Wspaniałe wypieki, aż zapachniało świętami :) Radosnych świąt Anitko!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ewuniu za życzenia i miłe odwiedziny. Wszystkiego najlepszego dla Ciebie i Twoich bliskich przesyłam wraz ze świątecznymi pozdrowieniami :-)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Życzenia nadziei, wiary i miłości w epidemii bezsilności…

Zrozum swoje choroby…

Arboretum Wojsławice – raj dla miłośników ogrodów…

Nadchodzi czas Wielkanocy…

NEAPOL - pod radosnym słońcem południa.

Dynie Baby Boo z mojego warzywnika…

Życzenia i refleksje na Wielkanoc

Kanon kobiecego piękna – każda epoka ma swój własny…

Kwiecień w ogrodzie ´24

TATRY – Z Kasprowego na Giewont zimą