SANDOMIERZ - Cmentarz Świętopawelski jedną z najstarszych nekropoli w Polsce.

Trafiłam tam zupełnie przypadkiem… ale gdy zrozumiałam,
z jakim zabytkiem skrzyżowały się moje drogi wiedziałam już,
że będę chciała zachować pamięć o tym szczególnym miejscu.

Dzień Wszystkich Świętych i okres oktawy Dnia Zadusznego
to właściwy moment, by poświęcić uwagę zabytkowemu
cmentarzowi przy parafii św. Pawła w Sandomierzu.

Zgodnie z tradycją, przy każdym kościele parafialnym
funkcjonował na jego dziedzińcu cmentarz. W rejonie kościoła
pod wezwaniem św. Pawła w Sandomierzu znajduje się kilka miejsc,
gdzie grzebano doczesne szczątki ludzkie w różnych okresach historii.

Zapisy kroniki parafialnej dokumentują istnienie cmentarza wokół kościoła.
W 1710 roku obszar ten został ogrodzony drewnianym parkanem, który
sześć lat później uległ zniszczeniu w wyniku działań wojennych. Około
połowy XVIII w. cmentarz obmurowano i tam grzebano zmarłych.

Stary cmentarz spełniał ówczesne obostrzenia sanitarne.
Znajdował się w odpowiedniej odległości od siedzib ludzkich,
w miejscu dobrze „wietrzonym” i na gruncie wystarczająco
spadzistym, umożliwiającym odpływ wód gruntowych.

Podczas wojny polsko-austriackiej w 1809 roku,
prawdopodobnie na skutek działań wojennych
stary, przykościelny cmentarz uległ zniszczeniu.


Powstanie odpowiadającego ówczesnym potrzebom cmentarza
przy kościele św. Pawła, datuje się na początek XIX wieku.
W 1810 r. proboszcz parafii ks. Józef Lisikiewicz,
odstąpił grunty plebańskie na założenie
nowego cmentarza parafialnego.


W późniejszych okresach cmentarz był kilkakrotnie
powiększany. Pochowano na nim prawie 12 tysięcy osób.

Warto wspomnieć, że XIX - wieczne przepisy były dość rygorystyczne.
Rozróżniały one groby stałe i czasowe. Stałymi były te groby, których place
wykupiono na zawsze i nie można było na nich grzebać ciał osób postronnych.
Groby stałe mogły być pojedyncze lub rodzinne. Wejście do grobowca miało być
zamykane kamieniem szczelnie przykrywającym otwór lub metalowymi drzwiami.
Groby stałe mogły być otaczane kratą, bądź sztachetami tak, by nie wystawały poza
obszar grobu. Groby czasowe to te, których place nie zostały wykupione na zawsze.
Po upływie określonego czasu (15-30 lat), zależnego od gleby, na której był założony
cmentarz, place grobów czasowych mogły być wykorzystane na powtórne pochówki.
Znajdujące się tam drewniane krzyże, rzadziej kamienne lub metalowe nagrobki usuwano.


W czasie ponad 200 – letniego okresu funkcjonowania sandomierskiej
nekropolii, pochowanych zostało tam wielu parafian oraz duchownych.
Długoletniego proboszcza kościoła św. Pawła – księdza prałata
Wawrzyńca Szubartowicza, upamiętnia wysoki pomnik
z piaskowca, zwieńczony metalowym krzyżem.

Do dziś zachowało się prawie 60 nagrobków o cechach
zabytkowych, w tym część pochodzących z XIX wieku.

Grób familijny Stefańskich z 1881 roku to przykład neogotyku.

Poniższy nagrobek z 1934 roku prezentuje klasycyzm.

Wiele innych, zabytkowych pomników,
pozbawionych jest wyraźnych cech stylowych.



Cmentarz sprawia wrażenie, jakby zatrzymał się tam czas.
Obsadzony wiekowymi lipami, kasztanowcami i nadwiślańskimi
topolami, pełen jest starych, zabytkowych grobów, do których
prowadzą wąskie oraz wyboiste alejki. Stanowi nierozerwalną
część krajobrazu pięknego i historycznego Sandomierza.

Będąc niemym świadkiem ponad 200 – letniej historii tego miejsca,
poprzez zabytkowe nagrobki, pomniki, krzyże i inskrypcje,
Cmentarz Świętopawelski stał się niezatartym dowodem
chrześcijańskiej wierności tamtejszej ludności
w pielgrzymce do Domu Ojca.


Zmarłym ku pamięci…

Anita 

Komentarze

  1. Sandomierz to skarbnica zabytków. Chociaż byłam tutaj dwa razy to nie zdążyłam zobaczyć wielu rzeczy, wśród nich cmentarza św. Pawła. Oglądając Twoje piękne zdjęcia widzę jak wiele straciłam, tym bardziej, że uwielbiam odwiedzać stare nekropolie.
    Życzę Ci pięknej, jesiennej pogody w listopadowe dni i przesyłam moc uścisków:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, nie jestem w stanie policzyć ile razy byłam w Sandomierzu, ale w to miejsce
      dotarłam po raz pierwszy... Może dlatego, że wybrałam się sama na tę całodniową,
      niespieszną, letnią wycieczkę i pozwoliłam prowadzić wąskim uliczkom i alejkom...
      Takie przypadkowe, niespodziewane spotkania z zabytkami cieszą niesamowicie!
      Pozdrawiam Cię serdecznie i odwzajemniam piękne życzenia ;-))

      Usuń
  2. Stare nekrpolie urzekają swoim pięknem. I chociaż to miejsca smutne, mogą zachwycać... Ten cmentarz akurat przylegał do ogrodu naszych znajomych, których odwiedzaliśmy wielokrotnie. Dziś już tam nie mieszkają. W dodatku byli konserwatorami zabytków, więc podczas spacerów pokazywali nam wiele ciekawych nagrobkowych "perełek". W porównaniu do tych starych, dzisiejsze nagrobki to...brak mi słów.... Cóż, wszystko się zmienia...
    Piękny post, piękne zdjęcia Anitko...
    Serdeczności zostawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stare cmentarze i wiekowe groby to prawdziwe perełki - pamiątki przeszłości...
      To sztuka niespotykana już w dzisiejszych czasach, dlatego z tym większym podziwem
      i uważnością przyglądam się i fotografuję te napotkane na ścieżkach moich wędrówek.
      Dziękuję, że podzieliłaś się Polu swoim osobistym wątkiem związanym z tym miejscem.
      Ślę moc pozdrowień i życzenia wszelkiego dobra na kolejne, listopadowe dni ;-))

      Usuń
  3. Podobnie jak Łucja byliśmy w Sandomierzu kilka razy ale nie trafiliśmy na ten cmentarz a okazuje się całkiem ciekawy. Fajnie, że podzieliłaś się wrażeniami z tej nekropolii. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po raz kolejny przekonałam się, że gdy zwiedzam różne miejscowości według planu,
      to łatwo przeoczyć te nieoczywiste, a czasem wyjątkowe w swej wymowie miejsca...
      Snułam się tamtego dnia po alejkach Sandomierza, gdzie nogi poniosą i w ten sposób dotarłam do tej zabytkowej nekropoli, która położona jest na wzgórzu. Widok na Sandomierz (o czym wyżej, nie wspomniałam) jest z perspektywy cmentarza fenomenalny, ale zapomniałam go uwiecznić na fotografii, ponieważ cała moja uwaga skupiła się na tych wyjątkowych, zabytkowych nagrobkach - małych dziełach sztuki sakralnej.
      Przesyłam moc pozdrowień ;-))

      Usuń
  4. Wszystkie nekropolie dotykają tych najbardziej wrażliwych stron ludzkiej natury ale te stare jakoś szczególniej...Omszałe, nadkruszone, pochylone od upływu czasu ale jak nic zmuszają do zatrzymania się i chwilowej zadumy. I za to właśnie lubię cmentarze.
    Życzę Ci pięknych, jesiennych dni. Niech ta zaduma zostanie z nami jeszcze trochę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że zabytkowe, czasem mocno podniszczone nagrobki na starych nekropoliach w sposób szczególny skłaniają do refleksji... To stan, którego próżno szukać na współczesnych cmentarzach pełnych okazałych, granitowych pomników...
      Gorąco pozdrawiam i odwzajemniam serdeczne życzenia!

      Usuń
  5. Anitko, stare cmentarze jako pamiątki przeszłości zawsze mają w moim sercu szczególne miejsce. Jak napisała Mo, takie cmentarze zmuszają do zatrzymania się i zadumy. Szczególnie lubię te omszałe, nadgryzione zębem czasu.
    W Sandomierzu byłam dwa razy, ale oczywiście na ten cmentarz nie dotarłam. Cieszę się zatem, że Tobie udało się tam dotrzeć i opisać oraz pokazać na zdjęciach jego historię - stare nagrobki, zabytkowe, piękne są świadkami historii o której zawsze trzeba pamiętać...
    Pozdrawiam Cię z listopadową zadumą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Lusi, my przecież mamy taki sentyment do tego, co stare i wiekowe... a zabytkowe
      nekropolie mają swój szczególny wymiar duchowy. Bardzo się cieszę, że zawędrowałam
      pod mury Cmentarza Świętopawelskiego. Poznałam historyczny cmentarz parafialny,
      podziwiałam przepiękne nagrobki, wczytałam się w krótkie biograficzne notki wyryte
      na niektórych pomnikach o ludziach, którzy tam spoczęli i w efekcie mogłam pokazać
      moim Czytelnikom ten cenny zabytek...
      Ślę najcieplejsze pozdrowienia :-))

      Usuń
  6. Anita, although I don't like going to the cemetery, I read with interest about the monuments at that cemetery and its history. Of course, all these sculptures are reminiscent of deceased relatives.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Nadezda, I wanted to show this old necropolis to my readers because it made a huge impression on me. These antique tombstones look like works of art compared to the monuments that modern cemeteries are full of...

      Usuń
  7. Doskonale Cię rozumiem, bo też lubię pochodzić w nieznane, cmentarze również, a tu takie wspaniałe pamiątki, pomniki przeszłości, upamiętniające tych, których już dawno nie ma. Zdjęcia z cmentarza na ogół oglądamy w tonacji jesiennej, zieleń podkreśla ich urodę.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Celu, to prawda, że latem cmentarz jawi się nieco inaczej, niż w przededniu Wszystkich
      Świętych, gdy panuje atmosfera listopadowej zadumy... ale wszechobecna soczysta
      zieleń nadała pięknej oprawy tym wspaniałym, zabytkowym nagrobkom.
      Ślę gorące pozdrowienia!

      Usuń
  8. W Sandomierzu byłam kilkakrotnie na festiwalu młodego wina... czyli wizyty takie bardziej profanum niż sacrum :) Cmentarz Świętopawelski na pewno wart zobaczenia. Lubię spacery po starych cmentarzach... w pamięci mam piękny, niewielki cmentarz w Ploaghe na Sardynii, większość pomników na nim to były piękne anioły w różnych pozach... niesamowicie klimatyczny.
    Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, nie sposób policzyć, ile razy byłam w Sandomierzu, dlatego tym bardziej cieszę się,
      że zboczyłam z ulubionych, utartych ścieżek. Czasem, gdzieś za rogiem czekają miejsca
      nieoczywiste, jak na letni spacer... ale pełne historii, zabytków i warte chwili zadumy...
      Domyślam się, jak piękny musiał być cmentarz, o którym wspomniałaś ;-))
      Dziękuję Ci za serdeczne odwiedziny i ślę niedzielne pozdrowienia!

      Usuń
  9. W Sandomierzu byłam raz kilka lat temu. Nawet nie wiedziałam, że istnieje tam taki cmentarz z historią :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Amelio!
      Dziękuję Ci za odwiedziny i pozostawiony komentarz :-))
      Dzięki temu poznałam Twoją blogową przestrzeń i nieraz chętnie u Ciebie zagoszczę!
      Co się zaś tyczy Sandomierza, to sama przekonałam się, jak wiele straciłam wędrując zawsze śladami ulubionych miejsc. Tamtego dnia było inaczej... spacerowałam bez planu, gdzie mnie nogi poniosą... i taki zabytek napotkałam po drodze ;-))

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Obraz kobiety współczesnej…

TK Maxx – wielkanocne i wiosenne propozycje

Już pięć lat razem!

Zapachniało, zajaśniało… wiosna, ach to ty!

Życzenia nadziei, wiary i miłości w epidemii bezsilności…

Dynie Baby Boo z mojego warzywnika…

Kanon kobiecego piękna – każda epoka ma swój własny…

TATRY – Z Kasprowego na Giewont zimą

Gipsowych figur czar...

Klejnoty Luwru – Dział Rzemiosła Artystycznego.